Pielgrzymka do Wilna

Pielgrzymkę do Wilna zorganizował nasz opiekun ks. Piotr Karwowski. Wyjechaliśmy z Węgrowa w piątek 27 maja 2016 r. Po drodze zajechaliśmy do Sokółki, miejsca Cudu Eucharystycznego. Uczestniczyliśmy we Mszy św. sprawowanej przez ks. Piotra. Był też czas na indywidualną modlitwę, oraz obiad i krótki spacer.

Wieczorem przyjechaliśmy do naszego hotelu w Wilnie. Po zajęciu pokoi i obiadokolacji udaliśmy się na Stare Miasto.

Ostra Brama – to miejsce, które szczególnie utkwiło w naszych sercach. Nazwa związana jest z jej usytuowaniem geograficznym. Znajduje się bowiem na południowym krańcu miasta tworząc w tym miejscu jakby ostry klin. Od wewnętrznej strony Ostrej Bramy znajduje się kaplica, a w niej ogromny skarb całego świata katolickiego-słynący cudami obraz-Matki Boskiej Ostrobramskiej. W sobotę ks. Piotr odprawił tu Mszę św. Eucharystia w tym miejscu była dla nas głębokim przeżyciem. Po opuszczeniu kaplicy patrzyliśmy jeszcze z ulicy na obraz Matki Bożej Miłosierdzia i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie.

Następnym punktem było zwiedzanie Wilna z przewodnikiem. Pierwszym punktem był cmentarz na Rossie, pięknie położony na wzgórzach. Jest to cmentarz żołnierzy poległych w walkach o Wilno w latach 1919-1920. Centralne miejsce zajmuje mogiła z płytą, na której wyryto krzyż i napis: „Matka i Serce Syna”. Jest to grobowiec Marii Piłsudskiej i Serce Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Następnie zwiedzaliśmy kościół Świętego Ducha. Odgrywa on bardzo ważną rolę w życiu polskich katolików z Wilna, gdyż msze św. odprawiane są wyłącznie w języku polskim. Jest jednym z najpiękniejszych zabytków Wilna. Wnętrze kościoła jest bogato zdobione różnobarwnym sztucznym marmurem. W 1993 roku Ojciec św. Jan Paweł II spotkał się tu z Polakami. Do 2005 r. znajdował się w nim oryginalny obraz Chrystusa Miłosiernego. Obecnie obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie. Odbywa się tam adoracja Jezusa Miłosiernego, w której uczestniczyliśmy.

Zwiedziliśmy również kościół św. Piotra i Pawła na Antykolu. Fundatorem tej świątyni był Michał Kazimierz Pac-bojowniczy rycerz, a także religijny i hojny człowiek. Kościół jest niezwykle pokazały, a jego wnętrze zdobią rzeźby i płaskorzeźby ze stiuku o tematyce biblijnej. Jest ich tu ponad dwa tysiące. Jednym z ciekawszych elementów wystroju wnętrza jest ogromny kryształowy żyrandol w kształcie łodzi.

W kościele św. Kazimierza w podziemiach przyklęknęliśmy przy relikwiach św. Andrzeja Boboli a także udaliśmy się do Domku św. Siostry Faustyny. Zwiedziliśmy Domek Muzeum, a w nim pokój Siostry Faustyny i przy relikwiach świętej odmówiliśmy wspólnie koronkę do Miłosierdzia Bożego.

Udaliśmy się też z wizytą do Zgromadzenia Sióstr Jezusa Miłosiernego. Jedna z nich przybliżyła nam historię św. Faustyny. Między innymi Pan Jezus przekazał św. Faustynie misję tworzenia nowego zgromadzenia zakonnego oraz aby namalować Obraz Jezusa Miłosiernego. Pierwszy obraz Jezusa Miłosiernego namalowany został przez profesora Eugeniusza Kazimirowskiego. Realizatorem tego polecenia stał się spowiednik św. Faustyny błogosławiony Michał Sopoćko. Nowe zgromadzenie zakonne zawiązało się w latach 1941-42 w Wilnie. I w swoim posłannictwie te siostry realizują orędzie Miłosierdzia Bożego. W miejscu tym prowadzą hospicjum i służą potrzebującym.

W niedzielę po śniadaniu nasza pielgrzymka udała się do Ponar. Jest to miejsce mordu ludności żydowskiej oraz Polaków (byli to przedstawiciele inteligencji, członkowie polskiego podziemia antyhitlerowskiego oraz ofiary łapanek). Miejsce pamięci obejmuje doły, w których grzebano ofiary, a także znajdujące się obok miejsca palenia zwłok oraz pomniki je upamiętniające. W tym miejscu powstało Muzeum Pamięci w Ponarach.

Ostatnim punktem naszej pielgrzymki po Wilnie był rejs statkiem po jeziorze w Trokach. Będąc w Trokach trzeba obowiązkowo spróbować narodowego dania jakim są tzw. Kibiny. Pełni wrażeń i najedzeni ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

Zatrzymaliśmy się w Sanktuarium Matki Bożej Studzienicznej, gdzie uczestniczyliśmy we Mszy św. I przy pomniku św. Jana Pawła II zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.